Mýtus o dálnici do Vídně

17. 05. 2020 15:05:12
Dálnice z Brna do Vídně. Mýtus, pohádka, tragikomedie. Každé volby slyšíme to stejné, pro všechny je to priorita. Co se ale reálně s touto stavbou děje a proč jsme se od roku 1996 z Pohořelic neposunuli ani o metr?

Nejlepší bude si celý problém ilustrovat na jednom konkrétním úseku. Pojďme se podívat například na stavbu obchvatu Mikulova. Tento úsek, který je obecně vnímán jako nejjednodušší část budoucí dálnice, je nejblíž k zahájení stavby. Územní rozhodnutí na obchvat Mikulova trvalo od zahájení řízení 15 měsíců a mělo 250 stran. K tomuto bylo vypracováno 800stránkové odvolání. Žalobu jako první smetl ze stolu Krajský soud v Brně, následně také Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost proti rozsudku soudu krajského. Ministerstvo životního prostředí také potvrdilo výjimku týkající se ochrany zvlášť chráněných druhů živočichů a rostlin. Následně šla celá věc až k Ústavnímu soudu a ten potvrdil předešlý rozsudek Nejvyššího správního soudu.

Krajský úřad tedy stavbu povolil a s námitkami proti se vypořádal. Hotovo, vyřízeno. Tedy, ne tak docela. Teď je na řadě další kolečko týkající se stavebního povolení.

Dle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic, Jana Studeckého, se může stavba ještě dále protáhnout „Bude záležet i na stavebním povolení, lze očekávat podání rozkladu od sdružení Děti Země. Nabytí právní moci územního rozhodnutí z tohoto důvodu trvalo u této stavby přes patnáct měsíců,“ uvedl.

ŘSD aktuálně plánuje začít kopat na konci roku 2021. Další úseky jsou na tom ještě hůř a dá se očekávat, že projdou stejným, zdlouhavým, řízením. Mluvčí Ministerstva dopravy mluví o dokončení celé stavby v roce 2030, už dnes je ale jasné, že je to hodně optimistický odhad.

Konečně tedy máme viníka! Děti Země! Aktivisté! Nebo ne?

Proč se tedy všechno tak táhne a jak je možné, že v Rakousku to zvládají výrazně rychleji, než my? Copak tam se o ekologii nezajímají? Nebo tam snad nemají aktivisty, kteří by všechno napadali? Ani jedno z toho neplatí. Rozdíl je jinde a důvodů pro průtahy je několik:

1. Délka vyřízení stavebního povolení

Problémy s výstavbou dálnic nemá zdaleka jen Jihomoravský kraj. Je to systémový problém, který můžeme sledovat na celém území naší republiky.

Zdroj:https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/praha-dalnice-d1-dan-tok-ministerstvo-dopravy_1901140600_pek

Jak jde vidět z přiloženého grafu, počet kilometrů nových (opravdu nových dálnic) je výrazně nižší, než v Polsku nebo Maďarsku. Zatímco Česko potřebuje 21 úkonů potřebných pro vyřízení stavebního povolení, ve srovnávaném Polsku je to pouze 12. Toto přitom není problém pouze u stavby dálnic. Délka stavebního řízení je u nás v průměru 246 dní, zatímco v mezinárodním srovnání nejlepším Dánsku je to pouze něco přes dva měsíce. V průměru rychlejší stavební řízení než Češi mají i již zmínění Poláci, kde je to 153 dní, nebo Maďaři, kde je to 192 dní.

2. Délka soudního řízení

Právní systém každého státu stojí a padá s vymahatelností práva. Nejde jenom o to, zda bylo rozhodnuto spravedlivě, ale také za jak dlouho k rozhodnutí došlo. V případě obchvatu Mikulova došlo několikrát k tomu, že rozhodl soud vyšší instance z důvodu odvolání. Celý tento princip je naprosto v pořádku, stejně jako žaloby ekologů. Problém je v tom, že si s tím úřednická a soudní mašinérie nedokáže včas poradit a celý proces se neúměrně protahuje. Na první pohled se může zdát, že jsou viníky celé situace právě ti, kteří si stěžují a podávají žaloby. Stejnou logikou bychom mohli ovšem obviňovat kohokoli, kdo rozporuje rozhodnutí státu nebo jeho orgánů. Nezlobme se na ty, kteří využívají systém. Mají na to právo. Zlobme se spíše na ty, kteří systém spravují a nejsou sami schopni v něm fungovat.

3. Neschopnost státní správy

Dálnice na Vídeň se přece řeší už několik let, nestojí to jenom na obchvatu Mikulova. Již v roce 2012 bylo odvolacím orgánem zrušeno územní rozhodnutí z roku 2010. Následně se čekalo do roku 2017, to totiž konečně potvrdil soud zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje, bez kterého nešlo územní rozhodnutí získat. Odpovědnost za tuto věc mají politici a jimi dosazení úředníci. Velká část neefektivity státní správy tkví v podstatě nulové odpovědnosti úředníků.

V případě delších průtahů je navíc reálná hrozba ztráty prostředků z fondů EU, které na tyto stavby alokují společné evropské prostředky. Vzhledem k tomu, že EU žádné své prostředky nemá a funguje jako mašina na přerozdělování, tedy vlastně přicházíme o své vlastní peníze, které jsme do ní dříve investovali. Vizí, jak vyřešit tento problém je využití prostředků kraje na externí právní služby při přípravě dokumentace, a to po vzoru Brna, kde se touto cestou vydala Kancelář architekta města Brna.

Jak jsou na tom mezitím v Rakousku?

Dohodu o stavbě dálnice D52 podepsali zástupci obou států již v roce 2009. Rakousko bylo mezi tím schopné svou část dálnice dostavět až téměř k hranicím a čeká pouze na to, až se začne stavět na české straně. Jen tak pro zajímavost – od podpisu dohody se na postu českého ministra dopravy vystřídalo deset různých jmen! Je mezinárodní ostudou, že jsme ještě ani nekopli do země.

Krajské volby 2020

Z pozice kraje nelze řešit veškeré problémy spojené s výstavbou dálnic. Co řešit lze, je mravenčí práce úředníků, alokace prostředků a správná příprava veškerých dokumentů společně s neoblomnou důvěrou v to, že se u nás jednoho krásného dne obmění vládnoucí garnitura a schválí se jednodušší, přehlednější, a hlavně vhodnější zákony. Nechci slibovat zrušení třicetikorunového poplatku, které nedokážu splnit, i když to tedy historicky v krajských volbách ČSSD fungovalo. Chci se zaměřit na efektivní řízení úředníků, nesloužit kraji, ale lidem, kteří kraj tvoří. Stejně jako v jiných případech se totiž ukazuje, že jedním z největších problémů naší samosprávy je neodbornost a nedostatečná profesionalita.

Již brzy společně s koaliční ODS zveřejníme volební program, kde budeme naše řešení situace rozebírat více dopodrobna. Stay tuned!

Zdroje:

https://echo24.cz/a/SPbHG/proc-se-nestavi-dalnice-do-vidne-rakusane-maji-hotovo-cesi-jeste-nekopli

https://twitter.com/MatlRadek

https://www.denik.cz/regiony/muzete-stavet-rozhodl-soud-o-dalnici-d52-na-viden-zacne-se-obchvatem-mikulova-20190709.html

https://blanensky.denik.cz/z-regionu/priprava-d52-o-krok-dal-ustavni-soud-podporil-krajske-zasady-20200506.html?tutorial=1

https://www.idnes.cz/brno/zpravy/dalnice-otevreni-obchvat-drasenhofen-dalnice-brno-viden.A190909_132133_brno-zpravy_mos1

https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/praha-dalnice-d1-dan-tok-ministerstvo-dopravy_1901140600_pek

Autor: Marek Šoška | neděle 17.5.2020 15:05 | karma článku: 25.10 | přečteno: 1560x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Politická aréna - pro politiky

Petr Hannig

Nejistota ve všem

Shodou okolností jsem se díval na celou debatu Víta Rakušana ve Vyškově, protože jsem byl zvědavý na to, jestli se Ladislav Vrábel dostane k otázce. Dostal a dokonce více než jednou, protože měl doplňující otázky.

28.3.2024 v 15:04 | Karma článku: 36.20 | Přečteno: 742 | Diskuse

Jan Bartošek

Migrační pakt čeká poslední akt

Evropa se aktuálně plácá po ramenou, tedy spíš její čelní eurounijní představitelé, že v jednání členských států došlo ke shodě na konečné podobě tzv. migračního paktu. Obrazně, ale především mediálně.

28.3.2024 v 6:12 | Karma článku: 9.30 | Přečteno: 314 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Návod na opravu naší ekonomiky

Když jsme před více než třiceti lety prožívali revoluci, přáli jsme si stát se součástí západu. Západní svět pro nás představoval vzor. Něco se ovšem zvrtlo.

27.3.2024 v 16:55 | Karma článku: 43.03 | Přečteno: 3063 | Diskuse

Petr Lachnit

Jarní příroda čistí tělo i duši. Česnek medvědí obzvláště

Vítání jara má nespočet podob pro každého z nás. Osobně nástup teplejších dní slavím sběrem medvědího česneku v tvrdých luzích kolem mé milované řeky Labe.

27.3.2024 v 8:38 | Karma článku: 9.46 | Přečteno: 141 | Diskuse

Daniela Kovářová

Kdo hájí zájmy dětí

Zájem dítěte je nejvyšší metou, kterou si jako zaklínadlo opakují rodiče, rodinní advokáti, opatrovníci i opatrovničtí soudci při každém rozhodování o dětech.

26.3.2024 v 15:00 | Karma článku: 19.25 | Přečteno: 425 | Diskuse
Počet článků 10 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 691

Liberál s pravicovým myšlením. Kandidát do zastupitelstva Jihomoravského kraje a zastupitel obce Ladná. Člen rady pro marketing a cestovní ruch města Brna.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...